Leni Riefenstahlová – Steven Bach
přel. Adéla Vopěnková
Ikar, Praha 2009, 496 stran
„Hitlerova filmařka“ - s tímto označením, které je zároveň použito i v podtitulu této knihy („Život a dílo Hitlerovy filmařky“), se slavná režisérka potýkala po celý život.
Americký filmový historik S. Bach však přistupuje k portrétu nejvýznamnější ženy za kamerou s respektem k jejímu tvůrčímu potenciálu. S. Bach nad ní neláme morální hůl, ale nedělá z ní ani žádného svatouška, kterého ona dělala ze sebe – do své smrti popírala, že byla přítomna na masakru civilistů v polském Konskie, přestože jsou o tom nezvratné důkazy. Vždyť L. Riefenstahlová nikdy nebyla členkou NSDAP, a přestože k jejím nejzásadnějším dílům patří bezesporu Triumf vůle a Olympia, až do svých dožitých 101 let intenzivně pracovala na natáčení nových filmů (přírodopisných, dokumentárních). Jí zajímal vždy jen film. Obdivujeme, s jakou precizností dokázala pracovat s celkem a detailem, s objektivem při zachycení krásy člověka a přírody, snahu o řemeslnou invenci, v mnoha ohledech vizionářské propojení filmu a fotografie. To vše udělalo z Leni Riefenstahlové filmovou legendu, člověka okouzleného filmovým médiem, a právě to se nám Bach snaží sdělit.
Jiří Gottlieber